Publié le 20·11·2023

Werkhervattingspremie: 1000 euro voor werkgevers

Temps de lecture 2 min.

Retour au travail: des travailleurs retournent au bureau après une incapacité de longue durée, leur employeur touche une prime

Het Koninklijk Besluit van 17 juli 2023 heeft de “werkhervattingspremie” in het leven geroepen. Dat is een nieuwe maatregel om de re-integratie op het werk van langdurig zieken te stimuleren. Deze premie is bestemd voor werkgevers, bedraagt 1000 € en geldt voor de periode tussen 1 april 2023 en 31 maart 2025.

De werkhervattingspremie is toegankelijk voor werkgevers die werknemers met een arbeidsongeschiktheid van minstens één jaar opnieuw in de arbeidsomgeving opnemen. Deze werkhervatting, begeleid door de arts-preventieadviseur, dient plaats te vinden tussen 1 april 2023 en 31 maart 2025. De premie bedraagt 1000 euro per werknemer die het werk hervat. De maatregel is ook geldig voor zelfstandigen die aan dezelfde criteria voldoen. Bij de verlenging van een progressieve werkhervatting die is begonnen vóór 1 april 2023, zal de premie niet verleend worden.

Toekenningsvoorwaarden werkhervattingspremie

Om de premie te ontvangen moet de werknemer het toegelaten werk uitvoeren gedurende minstens drie maanden vóór 1 oktober 2025. Werknemers komen in aanmerking met:

  • Een contract van onbepaalde duur (COD)
  • Een contract van bepaalde duur (CBD) van minstens drie maanden
  • Een overeenkomst alternerende opleiding van minstens drie maanden
  • Een tijdelijke aanstelling in een onderwijsinstelling of een statutaire benoeming
  • Een stage met het oog op een statutaire benoeming in de overheidssector

Om de werkhervattingspremie te ontvangen moet ook aan enkele cumulatieve voorwaarden voldaan zijn:

  • De werknemer moet minstens één jaar arbeidsongeschikt zijn.
  • De werkhervatting moet tijdens de invaliditeitsperiode starten en moet tussen 1 april 2023 en 31 maart 2025 liggen.
  • De werknemer voert het toegelaten werk uit gedurende minimaal 3 maanden vóór 01 oktober 2023. Als de werknemer geen uren heeft gepresteerd tijdens deze toegelaten werkperiode, dan wordt deze verlengd met het aantal maanden dat gelijkstaat met de periode waarin het werk werd stopgezet.
  • De werknemer moet onderworpen zijn aan bijdragen voor de Belgische sociale zekerheid.

Hoe de premie aanvragen?

Na minimaal drie maanden aangepast werk, kan de werkgever zijn premie-aanvraag indienen:

 

  • Als het elektronisch niet mogelijk is, via de post: via het getekende en gedateerde formulier verstuurd naar het Nationaal Intermutualistisch College

De werkgever dient zijn aanvraag ten laatste twee jaar na de drie maanden aangepaste werkhervatting in te dienen. Zo niet vervalt de premie.

Als aan alle voorwaarden voldaan is, zal de mutualiteit de werkhervattingspremie na een controle uitbetalen en dit ten laatste aan het einde van de tweede maand die volgt op de maand van indiening van de aanvraag.

Omgaan met absenteïsme in uw onderneming

U bent op zoek naar begeleiding om uw beleid inzake werkhervatting te bepalen? De arbeidsarts speelt een sleutelrol in het domein van absenteïsme en werkhervatting: ontdek ons aanbod over dit thema.

U bent arbeidsongeschikt en u overweegt opnieuw aan het werk te gaan? Bekijk de verschillende onderzoeken bij werkhervatting in onze brochure “Mijn werkhervatting, ik werk eraan”